marți, 20 martie 2007

Buni de plată

Jurnalistul Marian Ilea şi cotidianul “Glasul Maramureşului"
au fost acuzaţi oficial de şantaj
Plângerea a fost depusă la Parchetul Baia Mare,
de directorul “Vieţii MM”, Cornel Sabou
Săptămâna aceasta, ziarul nostru va deschide un alt proces
(pe cale civilă) împotriva şantajiştilor


Am trăit s-o văd şi pe asta... Nu credeam că voi ajunge vreodată să reclam la Parchet sau Judecătorie un jurnalist! De altfel, în cazul lui Marian Ilea nu vorbim de un jurnalism adevărat, de un om care să-şi facă meseria şi care poate să mai şi greşească. Asemenea greşeli, specifice meseriei, le-am trecut întodeauna cu vederea. În cazul de faţă însă vorbim de cu totul altceva! Marian Ilea este un om implicat peste măsură în cele mai ciudate jocuri politice, este un om care pune realmente în pericol ideea nobilă de jurnalism! Un asemenea om nu trebuie lăsat să se destrăbăleze pe piaţa media locală, iar eu îmi propun să-l aduc pe calea cea bună... Cum? Deocamdată doar prin depunerea unei plângeri penale la Parchetul Baia Mare prin care îl acuz (pe el şi ziarul “Glasul Maramureşului”) de şantaj! De-a lungul ultimelor zile, Marian Ilea a publicat câteva articole despre mine şi familia mea, articole mizerabile, mincinoase şi şantajiste. I-am trimis o replică (sau - cum le place unora să spună - drept la replică) pe care “Glasul” a refuzat să-l publice, amănunt care pentru mine a fost suficient ca să-mi demonstreze “bunele” lor intenţii! De peste 11 ani, de când practic această meserie, nu mi-a fost dat să văd o asemenea deturnare a presei de la scopul ei real, de informare corectă a cititorului. Marian Ilea a compromis jurnalismul şi - mai mult decât atât - încearcă să elimine de pe piaţă acele voci care nu “cântă” după bunul său plac.
Ilea pentru noi este Ceauşescu doi
Vă rog să-mi spuneţi ce justificare poate să aibe un jurnalist pentru a se declara revoltat de anumite schimbări, demiteri etc... din viaţa internă a unui partid politic? De ce s-ar implica acesta în luptele de culise din interiorul Partidului Social Democrat? De ce ar susţine Marian Ilea revenirea în partid a celor excluşi de filiala băimăreană a PSD? Ce anume îl mână pe acesta într-o asemenea luptă politică? Jurnalismul? Hai, să fim serioşi...
Timp de câteva săptămâni, Ilea a scris, a vorbit pe TV într-un singur sens, în favoarea celor excluşi (Liviu Bechiş, Aurel Iancu şi Florin Tătaru) ignorându-i complet pe cei care au decis excluderea. Ce jurnalist este acela care nu ascultă ambele părţi, care nu dă ocazia de a se exprima tuturor celor aflaţi într-un conflict? Ilea a vorbit de unul singur. El punea întrebări şi tot el răspundea. Ilea nu a apărut niciodată pe TV cu cineva care să-l contrazică! De ce? Pentru că Ilea se teme de confruntări! Lui îi place să vorbească asemeni lui Ceauşescu, de unul singur... Mă tem însă că va sfârşi asemeni mentorului său (nu împuşcat, dar detronat).
În legătură cu plângerea depusă la Parchet, mai spun doar un lucru. Toţi cei care s-au simţit şantajaţi de acest om pot depune asemenea plângeri la Parchetul Baia Mare. Din informaţiile care le deţin la această oră, se pare că Marian mai are un asemenea dosar în cazul Trustului Gazeta (anchetat de DIICOT Cluj). Dacă reclamaţia dvs nu are legătură cu Trustul Gazeta, aceasta trebuie depusă la Parchetul Baia Mare. Va fi interesant de urmărit... pentru că şantajele lui Ilea respectă tipicul reclamat de DIICOT în cazul Trustului Gazeta. Drept urmare, în mod normal, ar trebui ca ancheta să urmeze aceiaşi paşi pe care i-a făcut DIICOT-ul în cazul Gazeta. După cum ştiţi, noi (eu) am cerut judecarea în libertate a lotului de inculpaţi Gazeta. Fideli acestui principiu, nu cerem acum arestarea lui Marian, dar vrem instrumentarea corectă a dosarului său! Dacă anumiţi magistraţi sau poliţişti îşi închipuie că vor mătrăşii acest dosar lucrându-l “ca la Baia Mare” se înşală! Pentru că noi vom urmări mersul anchetei şi... vom compara! Pentru că avem deja un caz celebru, făcut public şi cunoscut întregii ţări, cazul Gazeta! Nu se poate aplica - pentru aceiaşi faptă - o “pedeapsă” diferită! Legea e una pentru toţi! Vom reveni...
Clubul Mafioţilor din Presă
Culmea impertinenţei la acest “ziarist” compromis este înfiinţarea unui aşa-zis Club maramureşean de presă! Cine credeţi că s-a adunat pentru a înfiinţa acest club? Păi, să vedem...
Primul nume e, bineînţeles, Marian Ilea. Despre serviciile sale în presă nu mai spun nimic. După mintea lui, toţi cei care nu “ţin” cu mafioţii din politică sunt jurnalişti compromişi. Pentru a fi un jurnalist bun - în viziunea lui - trebuie să fi un lingău ordinar, un coate-goale supus orbeşte intereselor mafiote.
Alt nume: Claudiu Florescu... Încă un jurnalist care a făcut “enorm” de multe lucruri pentru comunitate!.. De exemplu, concursul Miss Maramureş sau Business Top... De-o vreme-ncoace a primit ordin de la Corin Cherecheş să-l lovească pe Cristian Anghel, aşa că nu se mai ocupă de altceva. Anghel în sus, Anghel în jos... Criteriul după care Florescu îi va judeca pe alţii va fi poate tocmai acest “subiect”. Eşti pro-Anghel? Atunci eşti un nemernic! Eşti contra? Atunci eşti de-al meu...
Alt nume din Club (era să scriu CUB!): Ioan Romeo Roşiianu. Încă unul plin de “realizări”! Mă întreb, oare există vreun mijloc de informare în masă de unde Roşiianu să nu fi fost dat afară? La ultima întâlnire a lor, acest Roşiianu a avut şi impertinenţa să spună ceva de genul: “Nu vrem că oricine să-şi facă un SRL şi să scoată un ziar”. Păi de ce nu vreţi, oameni buni? Vă e frică de concurenţă? Pe de altă parte, Roşiianule, în momentul de faţă tu tocmai asta faci: ţi-ai făcut un SRL şi scoţi un ziar! Ar trebui să te iei acum la rost, să-ţi faci autocritica, nu crezi? Sau “legea” asta a voastră e valabilă doar pentru “prostime”?
Dan Pârcălab: da, un om acuzat public de şantaj, spălare de bani etc... e tocmai bun în fruntea unui Club de presă. Dă bine la imagine... Mi-l şi imaginez pe Dan dând lecţii jurnaliştilor mai tineri: “La ăla nu mergeţi că vă dă în gât la DIICOT” Eu am cam lăsat de-o parte cazul Gazeta, pentru că am dorit să fiu principial până la capăt. Dacă mă gândesc mai mult însă, cred că nu am nimic de împărţit cu Dan sau cu trustul său. Mi-am făcut o datorie de onoare din a strânge semnături în favoarea eliberării lui Liviu Man. Am strâns peste 400 de adeziuni la cererea noastră. Zilele acestea le voi trimite pe toate la DIICOT Cluj şi la dosarul cauzei sale. Văd însă că Dan nu s-a învăţat minte şi se implică mai departe în jocuri de culise menite să producă diversiuni în media locală. OK, dar în cazul acesta Dane să nu te miri dacă subsemnatul îşi va schimba categoric atitudinea! Vorbesc strict de atitudinea principială. Nu voi mai putea apăra mult timp un om (sau un grup de oameni) care lucrează în subteranele puterii pentru a-mi închide gura sau chiar mai mult decât atât, pentru a mă închide! Ar însemna că lupt împotriva mea şi implicit împotriva principiilor pe care le apăr... Dacă adeziunea lui Dan la acest grup de presiune (era să zic şantaj!) se menţine, atunci declar public că întreaga mea atitudine faţă de problema “Gazeta” se va schimba şi voi acţiona în consecinţă!!! Veţi vedea acest lucru chiar de săptămâna viitoare...
În fine, nu mă mai leg de ceilalţi “iniţiatori” pentru că sunt prea mici pentru un război aşa mare. Rolul lor este de a face figuraţie. Esenţial este faptul că în ceea ce priveşte componenţa acestui grup restrâns de iniţiatori ai CMP nu găsim nici un jurnalist veritabil, onorabil sau implicat cu adevărat în reprezentarea intereselor cetăţeanului. Vom reveni în curând cu detalii inedite despre această combinaţie ciudată de interese...
Aiacoboaie nu mai e!
Cea mai simplă metodă de a verifica buna credinţă sau profesionalismul unui jurnalist este aceea prin care verifici previziunile sale cu ceea ce-ţi oferă realitatea. De principiu, editorialiştii, formatorii de opinie ar trebui să anticipeze corect mersul lucrurilor în societate, evoluţia evenimentelor pe plan politic, social sau economic. Altfel, nu-şi justifică denumirea, rostul sau calitatea. De-a lungul anilor eu am făcut numeroase asemenea previziuni care s-au confirmat. Cea mai celebră este fără îndoială cea privind alegerea în funcţia de preşedinte a lui Traian Băsescu, predicţie făcută publică înainte cu un an şi jumătate de data alegerilor! Au mai fost multe altele, dar voi aminti aici doar pe cele legate direct de presă. Am prevăzut corect faptul că Claudiu Florescu va fi dat afară de la Alpha TV (fostul Cinemar), apoi de la Club TV, am “văzut” stagiile scurte pe care avea să le facă la aceiaşi Alpha TV şi apoi AXA TV Aiacoboaie Bogdan Eduard. Tot despre el am prezis că nu va mai sta mult nici la Orizont TV, postul deţinut de Mircea Coza. Iată că din nou am dreptate: Aiacoboaie a fost dat afară de la Orizont TV! Unele surse spun că a plecat, altele că a fost dat afară. Cert e că nu mai lucrează acolo... Sincer, ne va lipsi mult acest Aiacoboaie! Tocmai începea să devină un subiect preferat pentru noi, dar iată că l-am pierdut. Nu-i nici un bai, asemeni lui mai sunt pe piaţa media locală, deci nu vom duce lipsă de “personalităţi”. De reţinut însă e faptul că am prezis corect soarta sa! La vremea aceea îl întrebam pe Aiacoboaie unde se va duce după ce va fi dat afară de Coza? În Ucraina? Se pare că nu, Aiacoboaie va merge undeva prin Miercurea Ciuc. A găsit se pare acolo un alt “fraier” de patron TV... Oricum, la felul în care face presă are toate şansele să colinde ţara-n lung şi-n lat!
Licitaţia trucată
În fine, un ultim subiect pe tema mass-media. S-a încheiat - în sfârşit - licitaţia organizată de Primăria Baia Mare pentru publicitate în presa scrisă locală. Organizată (după mai multe amânări) în cursul anului trecut, procesul verbal de încheiere a licitaţiei (şi semnarea noilor contracte) a avut loc zilele trecute. Cititorii Vieţii îşi amintesc poate faptul că noi am declarat public că nu participăm la această licitaţie trucată! A fost o decizie care a surprins pe multă lume, deoarece “lumea” aceasta e obişnuită cu jocuri de culise, cu manevre subterane etc... Noi am primit la timp informaţii certe că primarul Cristian Anghel doreşte cu orice preţ (prin această licitaţie) legitimarea sumelor de miliarde lei vechi alocaţi de primărie de-a lungul anilor publicaţiei “Gazeta de Maramureş”. Prezicerile noastre - o dată în plus - s-au adeverit. Gazeta este una din câştigătoarele licitaţiei, alături de Graiul, Glasul şi Hora Locală. Adică, Alianţa D.A.(Trustul AGH + Gazeta) şi ziarul BA (Graiul)! La momentul respectiv tocmai explodase cazul “Trustul Gazeta” având loc primele arestări. Dezorientat de cursul evenimentelor, Cristian Anghel a amânat soluţionarea licitaţiei până când Dan a revenit în libertate şi lucrurile au început să reintre în “normal”. Dar cu multe amănunte despre acest subiect vom reveni în curând. Mai ales că Dan Pârcălab s-a asociat cu Marian Ilea într-un demers care are drept scop “terminarea” unor jurnalişti locali incomozi, inclusiv a subsemnatului... Cât despre Cristian Anghel, va veni în curând şi vremea sa! Deocamdată am alte priorităţi, dar vreau să ştie că nu l-am uitat! Pe curând...
Cornel SABOU
PS - O informaţie de ultimă oră ne confirmă faptul că jurnalistul Liviu Bala (Cinemar TV) nu a semnat nici un act şi nu a participat la nici o întrunire privind înfiinţarea deja controversatului Club Maramureşean de Presă. Vom reveni cu amănunte... (C.S. & P.C.)

Niciun comentariu: