sâmbătă, 19 martie 2011

Dassault Rafale



Franta a declansat activitati aeriene de supraveghere a sptiului aerian libian. Primele avioane trimise in spatiul aerian al Libiei au fost model "Dassault Rafale". Iata, in continuare, cateva specificatii tehnice ale acestui avion...

Dassault Rafale

Dassault Rafale este un avion francez multi-rol (vanatoare si bombardament) proiectat şi construit de Dassault Aviation . Introdus în anul 2000, Rafale este produs atât pentru a decola de pe baze terestre, cat si de pe portavioane. Acesta a fost, de asemenea, comercializat pentru export în mai multe ţări.

Dezvoltare

La mijlocul anilor 1970, atât Armée de l'Air (Ministerul Aerului) cat şi Aéronavale (Ministerul Marinei) au cerut (Marina cu mai multa insistenta) o nouă generaţie de avioane de lupta, în principal pentru a înlocui SEPECAT Jaguars şi F-8 Crusaders, iar cerinţele lor au fost suficient de asemanatoare pentru a fi îmbinate într-un singur proiect. În 1983, Franţa a atribuit un contract firmei Dassault pentru două "Avion de Combat" experimentale (ACX). Naţiunile europene (Germania, Franţa, Italia, Spania şi Regatul Unit) au convenit să dezvolte în comun un avion de lupta nou, la începutul anilor 1980. Dezacordurile asupra dimensiunii şi conducerii proiectului au condus Franţa pe un alt drum de cercetare, în 1985. Asa se face ca Franţa a dezvoltat Rafale (avioane mai mici), în timp ce celelalte naţiuni au dezvoltat ceea ce s-a numit mai târziu Eurofighter Typhoon .

Un prototip Rafale a fost lansat la sfârşitul anului 1985 şi a făcut primul zbor la 4 iulie 1986. A fost dezvoltat Motorul M88 SNECMA, dar acesta nu a fost considerat suficient de potrivit , astfel încât prototipul a zburat cu motor "General Electric F404-GE-400", aşa cum este folosit pe F/A-18 Hornet . Primele comenzi de producţie au fost lansate în 1988.

Trei versiuni ale Rafale au fost în ordinea de producţie iniţială:

* Rafale C (Chasseur) un pilot, pentru AdA ( Armée de l'Air , French Air Force)
* Rafale B (Biplace) doi piloti, pentru AdA
* Rafale M (Marine) un pilot, carrier fighter, pentru "Aéronavale"

Prototipul Rafale C a zburat în 1991, primul dintre cele două prototipuri Rafale M zburat mai târziu în acel an. Prototipul Rafale B a zburat la începutul anului 1993, iar al doilea Rafale, prototipul M, a zburat mai târziu în acel an. Studiile de catapultare au fost iniţial efectuat între 13 iulie şi 23 august 1992 la NAS Lakehurst , în New Jersey , Statele Unite ale Americii şi NAS Patuxent River , Maryland , Statele Unite ale Americii, pentru ca Franta nu a avut nici pe uscat instalaţiile de testare. Aeronava a efectuat apoi studiile la bordul transportatorul FS Foch .

Iniţial, B Rafale trebuia sa fie doar avion de antrenament, dar experiența războaielor din Golf şi din Kosovo a arătat că inca un membru al echipajului este de nepreţuit în misiuni de recunoaștere și, prin urmare, au fost comandate mai multe B Rafale, cu doua locuri, fiind înlocuite modelele C Rafale. 60% din aeronave vor fi cu doua locuri.

Forţele franceze au comandat 294 de Ráfales. Pentru Air Force - 60, iar pentru Marina - 234. Până în prezent, 120 de Ráfales au fost comandate în mod oficial. Acestea sunt livrate în trei loturi separate, cea mai recentă fiind din decembrie 2004, pentru 59 Ráfales.

Versiunea marina are prioritate. Intra in serviciu la 4 decembrie 2000. Unitatea angajata pe Charles de Gaulle în 2002, devine complet operaţionala la 25 iunie 2004, în urma unei evaluări operaţionale extinse, care a inclus zbor escorta limitat şi misiuni petrolier în sprijinul Operaţiei Enduring Freedom peste Afganistan .

Armee de l'Air a primit primele trei Rafale Bs (la standardele F2), la sfârşitul lunii decembrie 2004. Acestea au mers la Centre d'Experienţe Militaires Aériennes (CEAM), la Mont-de-Marsan pentru evaluarea operaţionala

Costurile

Costul total al programului, începând cu anul 2008, este de aproximativ 39.6 miliarde euro, ceea ce se traduce la un cost program unitar de aproximativ 138.5 milioane € pe bucata. Preţul unitar flyaway din 2008 este de € 64 milioane de euro pentru versiunea C (Air Force), şi € 70 milioane de euro pentru versiunea Marinei.

Costul total, începând din 2011, a fost estimat la 53 miliarde €.
Caracteristici generale

* Echipaj: 1-2
* Lungime: 15.27 m (50.1 ft)
* Anvergura : 10.80 m (35,4 ft)
* Înălţime: 5.34 m (17,5 ft)
* Wing Zona: 45.7 m² (492 ft ²)
* Greutate gol : 9,500 kg (C), 9,770 kg (B), [73] 10,196 kg (M) ()
* Greutate încărcat: 14,016 kg (30,900 lb)
* Greutate maximă la decolare : 24,500 kg (C / D), 22,200 kg (M) [74] (54,000 lb)
* Motopropulsor: 2 × Snecma M88 -2 turboreactoare cu flux dublu

performanţe

* Viteza maximă :
o altitudine mare: Mach 2 (2390 kilometri pe oră)
o altitudine joasă: 1390 kilometri pe oră
* Distanta: 3700 km
* Raza Combat: 1852 km în misiune .
* Plafonul: 16.800 m (55000 ft)
* Rata de urcare: 304.8 m/s

Armament

* Tun: 1 × 30 mm (1,18 in) Giat 30 / 719B cu 125 cartuse
* Hardpoints :
- 14 Pentru Armée de l'Air (Rafale B, C),
- 13 pentru Aéronavale (Rafale M)
cu o capacitate de 9500 kg (21,000 lb ) exterior
* Rachete:
o Aer-aer:
+ MICA IR/EM
+ Magic II
+ MBDA Meteor
o Aer-sol:
+ MBDA Apache
+ SCALP EG
+ AASM
+ GBU-12 Paveway II
+ AM 39 Exocet
+ ASMP-A nuclear missile
* Altele:
o Thales Damocles targeting pod
o RECO NG reconnaissance pod
o până la 5 rezervoare atasate

Avionica

* Thales RBE2 radar
* Thales SPECTRA sistem de razboi electronic.
* Thales/SAGEM OSF ( Optronique Secteur Frontal ) infrared search and track system.

Niciun comentariu: